cif

Adolescentii inteleg si acceseaza institutiile statului

Bucuresti, octombrie 2017. CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate, organizatie neguvernamentala din Bucuresti, cu experienta de peste 12 ani in lucrul cu elevi, profesori si consilieri scolari si in dezvoltarea de instrumente practice pentru lucrul la clasa, lanseaza proiectul ”Adolescentii inteleg si acceseaza institutiile statului”. Implementat in perioada august 2017 – aprilie 2018 si realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civica, proiectul isi propune sa sprijine participarea adolescentilor la viata comunitatii si sa incurajeze interactiunea dintre adolescenti si institutiile statului.

De ce acest proiect?

Rezultatele pentru Romania ale Eurobarometrului privind tinerii europeni (Comisia Europeana, 2016) subliniaza dezinteresul acestora pentru participarea comunitara, in timp ce Barometrul de opinie publica tineret (MTS, 2014) concluzioneaza ca increderea tinerilor in institutii e tot mai scazuta, existand apatie fata de viata politica. Studiul Adolescente vulnerabile si supereroine. Drumul dificil catre maturizare al fetelor din Romania (CPE, 2016) arata ca institutiile publice sunt invizibile pentru adolescenti; ei nu au incredere, nu cunosc sau confunda atributiile acestora si serviciile oferite, nu stiu cui sa se adreseze in rezolvarea unei probleme si nu isi cunosc drepturile. Lipsa de informatii ii vulnerabilizeaza, le limiteaza optiunile de participare in comunitate, dar si accesarea drepturilor ca cetateni. Insa lipsa de informare nu inseamna ca acestia nu au capacitatea sa vada si sa recunoasca nedreptati si inegalitati sociale (”Sa mai scada preturile, la alimente, la haine, la tot. Sa aiba dreptul si copiii saraci sa fie ca ceilalti”, ”Vrem sa nu mai fim dati la o parte, sa nu mai fim tratati ca o jucarie”, ”Cum te uiti pe geam vezi gunoiul, nu mai vezi lumea”, ”Vrem sa fim si noi primiti cum sunt alti oameni”, ”Vrem sa se puna accent pe invatamant, pe sistemul de sanatate, pentru ca cele mai importante institutii sunt la comun”), chiar daca majoritatea se simt ignorati de autoritati (”As vorbi cu presedintele. Am observat ca mai mult ei se bazeaza pe politica si pe viata oamenilor mari”).

In acelasi timp, scoala este un mediu foarte potrivit pentru a dezvolta cunostinte si abilitati civice si pentru a pregati cetateni implicati, cu multiple consecinte pozitive. O serie de studii realizate in SUA releva faptul ca adolescentii care participa la actiuni comunitare au rezultate scolare mai bune decat colegii care nu se implica (2007), inregistrandu-se imbunatatiri inclusiv in cazul elevilor aflati in situaii de risc (2012).

Ce ne propunem

  • Lansam formularul de aplicatie pentru licee/unitati de invatamant tehnic sau vocational – octombrie 2017
  • Selectam 4 licee/unitati de invatamant tehnic sau vocational beneficiare – octombrie 2017
  • Evaluam nevoile adolescentilor si ale profesorilor din cele 4 licee (intervievam 15 adolescenti si 3 profesori din fiecare scoala) – noiembrie 2017
  • Desfasuram ateliere interactive pentru adolescenti (implicam 40 de adolescenti din fiecare liceu) – noiembrie 2017 – februarie 2018
  • Cream doua grupuri de initiativa in cele 4 scoli pentru rezolvarea a 2 probleme comunitare –  ianuarie 2018 – aprilie 2018
  • Dezvoltam instrumente care sa fie utilizate ulterior in scoala si formam 160 de profesori in aplicarea lor –  septembrie 2017 –  aprilie 2018

Informatii suplimentare

In cazul in care doriti informatii suplimentare, va rugam sa ne contactati. Persoana de contact: Livia Aninosanu, Directoare de Programe – email: laninosanu@cpe.ro, telefon: 0724 255 768.

Cine suntem?

CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate este o organizatie neguvernamentala care promoveaza egalitatea de gen, dezvoltand programe in domenii precum egalitatea de sanse pentru femei si barbati pe piata muncii, traficul de persoane, violenta in familie, diferentele de gen in educatie si sanatate, managementul diversitatii. CPE initiaza cercetari sociologice si campanii anti-discriminare si ofera formare si consultanta pentru ONG-uri, autoritati publice, companii. In domeniul educatiei, CPE a derulat programe si proiecte pentru educatori, profesori, consilieri scolari si elevi, finantate de Comisia Europeana, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe sau UNICEF. Intre publicatiile realizate de CPE in domeniul educatiei se numara si: ”Adolescente vulnerabile si supereroine. Drumul dificil catre maturizare al fetelor din Romania” (2016), ”Cum raspunde sistemul actual nevoilor si dificultatilor cu care se confrunta adolescentele din Romania” (2016), ”Chipuri ale adolescentei in media. Cum sunt portretizate adolescentele in ziare, reviste si pe forumurile de profil” (2016), ”Ghidul pentru mamici, tatici, educatori si invatatori privind educatia fara stereotipuri pentru fete si baieti” (2013), ”Managementul clasei. Ghid pentru profesori si invatatori” (2007), ”Despre dezvoltarea abilitatilor emotionale si sociale ale copiilor, fete si baieti cu varsta pana in 7 ani” (2007), ”Diferente de gen in cresterea si educarea copiilor” (2004), ”Fete si baieti. Parteneri in viata privata si publica” (2003). Din 2014, CPE realizeaza grupuri de dezvoltare personala cu adolescente din scoli si licee din Bucuresti.

 

Proiect realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civica, un program dezvoltat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, in parteneriat cu Romanian-American Foundation, sprijinit de Enel Romania si Raiffeisen Bank.