Sunt si eu in comunitate

De ce proiectul „Sunt si eu in comunitate”?

In liceele din Romania lipseste abordarea practica de predare a educatiei civice si de implicare a tinerilor in viata comunitara. Chiar daca e prezenta ca prioritate in documente oficiale (Strategia Nationala pentru Tineret 2014-2020), asigurarea participarii extinse a tinerilor la viata comunitara si politica nu se petrece: lipsesc instrumentele coerente, practice, interactive de lucru in domeniu. Programa de liceu prevede educatia civica drept materie optionala, insa atunci cand ea se preda, formula este una rigida si teoretica.

Mai mult, potrivit studiului “Tineri in Romania: griji, aspiratii, atitudini si stil de viata” (FES, 2014), aproape 50% dintre tineri sunt foarte putin sau deloc interesati de politica. Situatia culturii politice a tinerilor din Romania este destul de sumbra. Desi tinerii se simt capabili sa schimbe lucruri in politica, ei sunt foarte dezamagiti de principalele institutii politice, mai ales de cele de la nivel central. In acest context, in mica masura doresc sa aiba de-a face cu politica.

Educatia civica trebuie sa fie vie, adaptata realitatilor sociale, sa inceapa de cat mai timpuriu si sa fie constanta de-a lungul ciclului scolar, depasind cadrul rigid al clasei. E importanta pentru responsabilizarea tinerilor, cat si pentru a le creste empatia, intelegerea si respectul fata de sine si fata de ceilalti, fata de diversitatea socio-culturala si mediu, pentru a-i ajuta sa invete sa gandeasca critic.

Ce ne propunem?

In cadrul proiectului “Sunt si eu in comunitate” adolescenti din cinci licee bucurestene vor experimenta roluri si responsabilitati civice si vor explora solutii diverse (de identificare a problemelor sociale, inclusiv a celor care vizeaza dimensiunea de gen, de implicare civica, de organizare a vietii comunitare, de gestionare a resurselor financiare etc.).

Pentru a facilita acest proces, vom crea propria noastra varianta a jocului Microsocietate, inspirata de modelul dezvoltat in SUA de George Richmond, care a fost aplicat in peste 300 de scoli in ultimii 20 de ani. Adolescentii participanti vor exersa roluri reale din societate, invatand abilitati antreprenoriale, dinamicile bunei guvernari, economie, participare civica si abilitati de viata adulta; vor invata prin experiente directe, ulterior procesate in grupuri de discutie facilitate. Jocul va avea propriul sistem economic si insemne financiare special dezvoltate, gestionate intr-un sistem bugetar condus de elevi. Elevii vor primi si gestiona salarii, pe care trebuie sa le imparta ca sa acopere costuri de locuire, cresterea copiilor, hrana, pre-definite in rolurile asumate. Pot lua credite si investi banii in mici afaceri. Pot alege sa lucreze pentru banca, sa candideze in alegeri etc. In functie de dinamicile aparute, vor avea nevoie sa dezvolte legi, un sistem judiciar sau de aplicare a legii. Jocul va oferi multiple oportunitati pentru a adresa aspecte legate de cetatenie, rezolvarea conflictelor si management financiar. Vom utiliza o abordare constructivista, in care solutiile nu sunt oferite de facilitatori, ci descoperite de elevi.

Ce nevoi abordeaza proiectul?

    • Nevoia de implicare activa a adolescentilor in viata comunitatii prin actiuni inovatoare, nonformale, de educare si responsabilizare civica.
    • Nevoia de utilizare a instrumentelor coerente, practice, interactive de lucru in domeniul educa?iei civice.
    • Dezvoltarea gandirii critice a adolescentilor.
    • Nevoia de a trezi interesul adolescentilor pentru politica
    • Nevoia de a analiza cunostintele, viziunile si nevoile de invatare ale 200 de adolescenti (baieti si fete, intre 14-16 ani, din 5 licee din Bucuresti), cu privire la ce inseamna viata comunitara, probleme sociale ale comunitatii si moduri de a se implica in activitati civice, prin intermediul unor metode informale diverse si interactive

Proiectul în cifre

  • 5 licee beneficiare din Bucuresti, care nu au derulat anterior proiecte similare
  • 200 de elevi din cele 5 licee implicati, fete si baieti, in clasa a IX-a
  • 5 unitati de economie sociala, cu problematici diverse (discriminare de gen si etnica, dizabilitate, saracie, ecologie) partenere in implementarea unei activitati inovatoare a proiectului

 

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civica, program dezvoltat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile in parteneriat cu Romanian-American Foundation, sprijinit de Enel Romania si Raiffeisen Bank.

Proiectul “Sunt si eu in comunitate” este implementat de CPE – Centrul Parteneriat pentru Egalitate, in perioada 1 aprilie 2018 – 31 ianuarie 2019.